روانشناسی رنگ سفید در معماری

 

روانشناسی رنگ سفید در معماری

رنگ سفید، یک بازتابنده کامل است و همانطور که گفته شد نماد بهداشت، پاکی و تمیزی است. دکوراسیون سفید در فضا‌های کوچک، باعث می‌شود فضا بزرگتر به نظر برسد. سفید یک پس زمینه‌ی مناسب برای استفاده از سایر رنگ‌هاست و به چشم اجازه‌ی استراحت می‌دهد. سفید خلوص، پاکی و بی طرفی را بازتاب می‌دهد. دانشمندان آمریکایی، در اواخر قرن نوزدهم، شروع به پوشیدن لباس‌های سفید کردند تا ایده‌ی امید و درمان را ترویج دهند.

افراد زیادی رنگ سفید را رنگی بی روح و بی نشاطی می دانند و به این باور اشتباه اعتقاد دارند که رنگ سفید در دکوراسیون داخلی خانه به معنی نبود هیچگونه شادابی در طراحی دکوراسیون خانه است. در صورتی که رنگ سفید خود منعکس کننده تمامی رنگ ها است. به عبارت دیگر هنگامی که از مقدار زیادی رنگ سفید در طراحی داخلی استفاده می شود، مکانی برای پدیدار شدن دیگر المان ها در دکوراسیون فراهم می شود.

آپارتمان های این سبکی تماما سفید نیستند، اما به مقداری استفاده شده اند که همانند یک بوم نقاشی خود را در اختیار یک طراح قرار می دهند تا دیگر اجزای خانه و به طور کلی ریتم زندگی را به تصویر بکشند. از دیوارهای صاف و سفید گرفته تا کانترها و کابینت ها بهمراه مبلمان لوکس سفید رنگ همگی محیطی شگفت انگیز در خانه خلق کرده اند. البته هر بیننده ایی ممکن است در نگاه اول این طرح های سفید را بگونه ایی افراطی ببیند که البته تا حدودی نیز درست است. با زیاده روی در طرح های سفید، فضای خانه تبدیل به محیطی شده است که با قرار دادن کوچکترین وسلیه در خانه مانند یک فنجان قرمز رنگ، به شدت خود را در تمام فضا نمایان می کند. برای مثال می توانید به گیاهان گلدانی سبز توجه کنید که چه ترکیب زیبایی را با رنگ سفید بوجود آورده اند و چگونه با هنرنمایی تمام خودنمایی می کنند. بسیاری از افراد از داشتن چنین طرحی در خانه خود بیمناک هستند اما همین موضوع به زیبایی، تازگی و یگانگی این طرح کمک بسیاری کرده است.

همچنین فضای روشن و سفید به بزرگ تر شدن و دلباز شدن فضا کمک بسیار زیادی می کند و به همین دلیل استفاده از تِم سفید رنگ در آپارتمان های کوچک به شدت توصیه می شوند.

 

دکوراسیون کلینیک دندانپزشکی

 

“دکوراسیون کلینیک دندانپزشکی در هلند”

پنجره های سقفی توس شکل و پنجره های دیواری در دکوراسیون کلینیک دندانپزشکی در هلند، منظره ای از باغ روبرو را درتیررس بیماران قرار می دهد. این کلینیک که در شهری در شرق هلند قرار دارد، بخشی از مجموعه موسسات درمانی خارج از شهر را تشکیل می دهد. شرکت مهندسی که پروژه این کلینیک را به دست داشته قصد داشته یک مطب ارتودنسی خلوت و آرام پر از نور شبیه مجسمه بسازد که نماد این محله باشد. دیوارهای سفید زاویه دار این ساختمان که سطح گسترده ای از نور را در بر می گیرد، مناظر اطراف و چشم اندازها را قاب بندی می کند. سقف مرتفع آن از ورقه های پروفیل آلومینیومی ساخته شده که فضای داخلی را بزرگ نشان می دهد. معماران این شرکت طراحی داخلی تصمیم گرفتند بالای راهروی مرکزی این کلینیک پنجره های سقفی نصب کنند که خط الراس سقف را متصل کرده و حجم زیادی نور وارد محیط می کند. قاب های چوبی توس شکل پنجره های راستای ورودی را در بر گرفته اند و کل طول مطب را مثل مهره های ستون فقرات دنبال می کند، البته با یک قطعه اریب مجزا.

طراحی کلینیک دندانپزشکی

ترکیب ویژگی مجسمه همراه با موقعیت آزاد و چشم اندازهای آن، معرف و نمایان گر در دسترس بودن و هویت آزادانه این کلینیک است. طراحی پلان باز ساختمان و مناظر بزرگ و وسیع باغ روبرو، فضایی پرنور و دلباز تشکیل می دهد که به بیمار حس راحتی می دهد. نور طبیعی از پنجره های سقفی چوبی توس شکل که نقش پایه اصلی ساختمان را دارند عبور می کند. ادامه دیوارها به شکلی ساخته شدند که یک ورودی محاصره شده تشکیل داده و منتهی به میز پذیرش چوبی سبکی می شوند که به شکل اریب در ارتفاعی بالاتر قرار گرفته. در کنار میز راهرویی در زیر نورگیرهای سقفی ادامه پیدا کرده و به سالن اصلی منتهی می شود. اتاقک های درمانی بدون در به صورت یک خط، در بخش رو به باغ ساختمان قرار گرفته اند و با وجود صفحات شیشه ای کم ارتفاع بین صندلی این اتاقک ها که آن ها را از هم جدا می کنند، به دندانپزشک فرصت بررسی روند باقی درمان ها را می دهد.



۲ اتاقک خصوصی دیگر در فضای بسته تری در طرف دیگر ساختمان که بخش های اشعه ایکس، استریلیزاسیون و اتاق مدل قرار دارند، ساخته شده. معماران این شرکت دکوراسیون داخلی که به دنبال ساخت فضایی ساکت و آرام برای بیماران بودند، یک پالت رنگ خنثی برای دکوراسیون کلینیک دندانپزشکی انتخاب کردند، مثل مبلمان چوب توس با رنگ کم و قاب های شیشه ای نیمه شفاف برای گنجه های اطراف راهرو. این نوع دکوراسیون مطب با دیوارها و سقف سفید اما زمینی طوسی تکمیل می شود.

 

در زمینه طراحی داخلی ، باقی کلینیک هایی که قصد کاهش اضطراب بیمار را داشتند مثل یک ساختمان جراحی در تایوان، این سبک دکوراسیون مطب را در یک دانشگاه تمرین دندانپزشکی و اتاق نشیمن امتحان کردند که برای ایجاد محیطی آرامش بخش از رنگ های خنثی استفاده کرده اند. این شرکت طراحی داخلی که در معماری داخلی و شهرسازی تخصص دارد، مدت ها قبل در هلند یک پروژه طراحی ویلا که مثل پازل است را به پایان رسانده، در آمستردام طراحی خانه قایقی انجام داده و یک خانه آجری در Duiven را به صورت ۳ گوشه بزرگ تر کرد.

آیا رنگ آبی پسرانه است

 از تاثیرات رنگ آبی برای خلق آرامش و روشن شدن  دکوراسیون فضای خانه خود استفاده کنید.

احتمالا تاثیرات روانی رنگ آبی، همگانی و عمومی است. تقریبا همه از تماشاکردن آسمان و ساحل دریا و دریاچه لذت می‌برند، زیرا حس آرامش بخشی در گستره آبی وجود دارد. به نظر می‌رسد رنگ آبی، ذهن را رها و آرام می‌سازد. در طراحی داخلی می‌توانید از رنگ آبی برای خلق فضایی با بازتاب معنوی استفاده کنید ؛ زیرا برانگیختن احساسات و ایجاد نگرانی و عصبانیت در فضای آرام و خونسرد، به سادگی امکان‌پذیر نیست، در واقع نشان داده شده است که رنگ آبی فشار خون و ضربان قلب را کاهش می‌دهد. رنگ آبی آسمان سبب می‌شود آسمان دور به نظر برسد. اثر روانی رنگ آبی در طراحی داخلی بر روی دیوارها این است که فضا را روشن‌تر و بزرگ‌تر به نظر می‌رساند البته در نظر داشته باشید که در دکوراسیون منزل نباید تمام دیوارها را به رنگ آبی پررنگ، رنگ‌آمیزی کنید.
شما همچنین  در معماری داخلی می‌توانید از رنگ آبی برای خنک کردن اتاق‌های آفتاب‌گیر استفاده کنید، در حقیقت، رنگ آبی گرما را کاهش نمی‌دهد بلکه سبب ایجاد این حس در دکوراسیون منزل  می‌شود و این برای اتاق‌های شمالی (رو به شمال) برعکس است. دیوارها، سقف یا مبلمان آبی هرکدام می‌تواند حس سردی را ایجاد کند.


آیا رنگ آبی پسرانه است؟
در کشورهای غربی، رنگ آبی به طور عموم به عنوان رنگ لباس کودکان پسر در نظر گرفته شده است، مانند رنگ دیوار نوزادگاه (اگر می‌خواهید این فرضیه را امتحان کنید. اتاق نوزاد پسرتان را به رنگ صورتی رنگ‌آمیزی کنید و برایش تخت صورتی خریداری کنید، سپس به کناری بنشینید و واکنش فامیل و همسایگان خود را تماشا کنید) است که تنها یک قرن پیش، همین مردم اگر می‌دیدند شما اتاق پسر کوچکتان را با رنگ آبی دکوراسیون کرده‌اید و این رنگ را ظریف و مقبول می‌بینید، وحشت می‌کردند، چراکه در گذشته های دور نظر مردم در خصوص این رنگ کاملا متفاوت بود و آن را رنگی دخترانه می پنداشتند.
آیا رنگ آبی وزن را کاهش می‌دهد؟!
نقطه‌نظر پیش رو این است که «من هرگز خود را آزمایش نمی‌کنم»! من خوانده‌ام که اثر روانی رنگ آبی کمک می‌کند که اشتها کم شود و وزن کاهش یابد. پس تصمیم می‌گیرید که رنگ در طراحی داخلی مطب  دکوراسیون و طراحی داخلی آشپزخانه ، دکوراسیون داخلی اتاق پذیرایی و ظرف غذایتان را آبی کنید. اگر چنین تصمیمی دارید اجازه دهید چند نکته را برایتان بازگو کنم.

 

 

نظر خواننده:
درخصوص کمک رنگ آبی به  کاهش اشتها، خانواده من سال‌ها در ظرف آبی غذا می‌خوردند و در این تجربه، رنگ آبی هیچ کمکی به کاهش اشتهای آنها نکرد.
رنگ آبی، رنگ پادشاهان و ملکه‌ها:
رنگ آبی نیز مانند رنگ بنفش، مربوط به رنگ‌های سلطنتی و شاهانه است. لاجورد، سنگی نیمه قیمتی است که از سرزمین‌های دور وارد می‌شد که نقاشان در رنسانس اروپا آن را به سختی پودر می‌کردند و از آن رنگ آبی سیر می‌ساختند. نقاشان از این رنگ برای رنگ‌آمیزی لباس مردان پرهیزکار و افراد سلطنتی استفاده می‌کردند و البته برای آبی‌های مختلف آسمان آن را به کار می بردند. از هزاران سال و در تمام جهان، مردم، این رنگ را دوست دارند.
شیشه‌های آبی شگفت‌انگیز، رنگ‌ها و نقاشی‌ها به همین علت پیشرفت کرد. رنگ نیلی، رنگ سبزی است که می‌تواند به طرز باشکوهی رنگ‌های عمیق، پرقدرت و بسیار مناسب طیف‌های آبی را بسازد. میل شخصی من رنگ نیلی است ،  چیزی که من می‌توانم با میلیون‌ها آدم در سراسر جهان و با  فرهنگ‌های مختلف  آفریقا، آسیا و اروپا، از رنگ‌های مختلف و طیف‌های گوناگون نیلی در دکوراسیون داخلی و پارچه‌های لباس‌ها شریک شوم و از آن  استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید از تاثیرات روانی رنگ آبی برای ایجاد فضای مراقبه و فضایی معنوی و روحانی بهره ببرید، رنگ نیلی گزینه بسیار مناسبی برای انتخاب است. در فلسفه باستانی هندی ها این رنگ، مربوط به چشم سوم (توانایی ما برای درک مستقیم) بود. رنگ آبی نشانه ی فر و شکوه آسمانی است و در طراحی داخلی ، معماری جهان و دکوراسیون ، غوغا می کند .

رنگ های گرم در طراحی داخلی

 قرمز رنگ آتش است.رنگ شور و شعف،خطر،استحکام و استواری است.این رنگ جسورانه و پررنگ ،تحریک کننده و هیجان آور است.این رنگ میتواند گرم کننده و دعوت کننده باشدو نیز به شما حس پر انرژی بودن ببخشد.به دلیل تحریک کنندگی زیاد رنگ قرمز از استفاده بیش از حد ازآن در خانه باید اجتناب شود.

2.تاثیرات روانشناختی رنگ نارنجی در خانه

افرادی که رنگ قرمز را دوست دارند امابا تاثیر خشونت آمیز آن ارتباط برقرار نمیکنند میتوانند آن را بارنگ کم چالش تری مثل نارنجی جایگزین کنند.این رنگ بامزه و پرانرژی برای اتاق بچه ها،اتاق نهارخوری،دفترکار و همچنین برای اتاق نشیمن ایده آل است.این رنگ نشان دهنده شجاعت و مهمان نوازی است.همچنین نارنجی به شما حس پر انرژی بودن ،ماجراجویی و حسی دوستانه را القامیکند.

3.تاثیرات روانشناختی رنگ زرد در خانه

بر طبق نظریه روانشناسی تاثیرات رنگ در طراحی داخلی زرد رنگ حکمت،گرما،رفاه،ابراز همدردی و بدبختی است.اتاقی که با رنگ زرد رنگ آمیزی میشود میتواند بشاش،دوستانه و دلباز به نظر بیاید.به دلیل تاثیرات تحریک کنندگی زیاد نباید زیاد از حد از رنگ زرد در فضا استفاده شود.

طراحی داخلی

 

نمای دیوارهای سبز

 دیوارهای سبز ( همچنین به عنوان دیوارهای گیاهی، دیوارهای زندگی یا باغهای عمودی شناخته می شوند ) در سال های اخیر به روند رو به رشدی از فضاهای ساخته شده توسط انسانها تبدیل شده اند. بکار بردن طبیعت زنده در محیط های شهری، نه تنها دعوت کنندگی و جذابیت زیادی دارد، بلکه مزایا و اهداف دیگری را نیز در پی خواهد داشت. این دیوارها از پخش گرد و خاک در هوا جلو گیری کرده و از ساختمان در برابر اشعه های فرا بنفش باران و فشار باد محافظت می کنند.

دیوارهای سبز با نمای ساختمان ها متفاوت هستند، آنها که اغلب از دیوارهای خارجی ساختمان ها بالا می روند، به عنوان ساختار پوشش دهنده و حمایت کننده ی نمای ساختمان استفاده می شوند. در دیواره های سبز، سطح یا ساختار دیوار محیطی مناسب جهت رشد گیاهان به حساب می آیند، درحالی که برای رشد سبزینگی در نماها، آنها ریشه در زمین دارند. علاوه بر این، نماهای سبز زمان زیادی جهت رشد کافی برای پوشش دادن یک دیوار کامل نیاز دارند، در حالی که دیواره های سبز می توانند از پیش رشد شده نصب شوند.

علاوه بر این، گیاهانی که در این دیوارهای سبز استفاده می شود، گرمسیری هستند و در اکثر شرایط جهان خارج از حیات طبیعی خود از بین نمی روند. دیوارهای سبز هوشمند و فعال معمولا شبیه به دیوارهای سبز به نظر می رسند. اما به دلیل استفاده از هوش مصنوعی و فن آوری، اهداف بیشتری را به دنبال دارند. ویژگی های دیوار هوشمند می تواند به صورت اتوماتیک نظارت شود و اثرات مثبتش افزایش یابد.
علاوه بر مزایای بصری و زیست شناسی دیوارهای سبز، دیوارهای سبز هوشمند و فعال می توانند از طریق تصفیه هوا و رطوبت طبیعی، گردش هوا را بهبود بخشیده و محیط رشد مناسبی را فراهم کند.

از میان سه نوع سبزینگی در دیوارها که توضیح داده شده است، دیوارهای سبز هوشمند و فعال فقط در داخل خانه استفاده می شوند، زیرا بازده تصفیه هوای آنها به اندازه کافی قدرتمند نیست تا بتوانند فضاهای بیرونی را تحت تاثیر قرار دهند.از چپ به راست به ترتیب: نمای سبز، دیواره سبز، دیوار سبز هوشمند و فعال از چپ به راست به ترتیب: نمای سبز، دیواره سبز، دیوار سبز هوشمند و فعال[/caption]

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد
<-blogads->